eerdere exposities


8 april t/m 29 mei 2021

Wil Bijker

 

Wil in actie

wood 07 / foto op aluminium / 29,5 x 44,5 cm

Stones&faces 13 / foto op aluminium / 21,5 x 21,5 cm

 

Over Wil Bijker

 
Wil Bijker fotografeert vanaf haar 8e jaar. Het kijken naar en vastleggen van beeld is vanzelfsprekend voor haar. Als ze er op uitgaat neemt ze haar camera dan ook meestal mee.
Wil is geboeid door details. In de natuur ziet ze vaak prachtige objecten in stenen en hout om te fotograferen. Maar ook andere materialen, zoals glas en metaal, hebben haar aandacht. Ze fotografeert de objecten vrijwel altijd van heel dichtbij. De foto’s zijn een weergave van de werkelijkheid en worden alleen bewerkt op belichting, waarbij soms de keuze wordt gemaakt om een deel  van de foto in zwart wit weer te geven.
 Naast dichtbij fotografie maakt ze foto’s van situaties die haar sociaal raken. Deze foto’s worden meestal wel bewerkt. En houdt ze zich bezig met audiovisuele series. De serie Stones & Faces, waarbij Jasper van ’t Hof de muziek heeft gecomponeerd, is te zien op deze expositie.
Wil is afgestudeerd aan de Kunstacademie in Utrecht in fotografie en 2D en 3D ontwerp. Daarnaast heeft ze bij verschillende fotografen workshops gevolgd.

 


Johannah de Vries

 

Salt 01 / 2018 / 100 x 150 cm 

Ancient 03 / 2018 / 82 x 72 cm 

 

Over Johannah de Vries

 

Ik ben mijn hele leven al beeldend bezig en sinds ik in 2018 ben afgestudeerd aan de Wackers academie concentreer ik me voornamelijk op tekenen en schilderen met inkt, aquarel en kleurpotlood.

Natuur is mijn onderwerp.  Naast de voortdurende zichtbare veranderingen en ook de kwetsbaarheid is het vooral de tijdloosheid, de energie en het mysterie dat daarachter zit wat mij fascineert.

Bomen spelen bijna altijd de hoofdrol in mijn werk dat verder valt onder te verdelen in een aantal thema’s  waar ik steeds op terugkeer.

Als ik mijn onderwerp observeer probeer ik tegelijkertijd de sfeer in me op te nemen. Daarna werk ik wat zichtbaar én voelbaar is in mijn atelier uit.

Rooted

Bomen stralen rust en eeuwigheid uit. Ik focus op de stam en wortels  omdat daar de verbinding zit tussen de zichtbare en onzichtbare helft van de boom. Daarnaast is er de symbolische betekenis van geworteld zijn. Kracht en met beide benen op de grond staan.

Water

Bron van leven. In mijn kindertijd bron van angst voor overstroming tijdens de storm, omringt door Waddenzee  en Noordzee. Bron van vermaak naast zwemmen en schaatsen het prachtige uitzicht vanuit een roeibootje op het vlakke polderlandschap. Maar spiegelend water vind ik gewoon prachtig en geheimzinnig omdat je door het spiegelend effect niet kunt zien wat zich onder het wateroppervlak bevindt tenzij je dichterbij komt en beter kijkt.

Branches

Takken vanwege de mooie vormen  en omdat zo duidelijk zichtbaar is hoe ze zijn gevormd door weersomstandigheden en menselijk ingrijpen. (Of omdat ze ondanks klimaat en menselijk ingrijpen doorgroeien.)

Trails

Omdat het voor mij de zo belangrijke ruimte in een tekening creëert. Ook omdat ik niet weet waar die weg naartoe gaat en ik niet weet wat ik onderweg tegenkom. Ik heb mij heel vaak afgevraagd wat er zou gebeuren als ik de weg waarop ik mij bevond zou blijven volgen in plaats van afslaan naar die vervelende baan of school. Heel braaf heb ik dat nooit gedaan.

Abundance

Dit gaat over mijn bewondering voor de energie die losbarst vanaf de lente of dat nu gaat over groente, fruit of bloemen. Wat pompoenen bijna magisch of sprookjesachtig maakt is dat er uit zo’n klein zaadje in een paar maanden tijd een enorme struik kan groeien. Aan het eind van de zomer zijn de vermoeide en beschadigde bladeren net zo mooi als de pompoenen.


3 december 2020 t/m 4 april 2021 

Ank Stegenga

Ank aan het werk in haar atelier

Versluierd licht / 2018 / Acryl met olieverf, mixed media / 80 x 80 cm

 

"Zien voorbij de buitenkant"

 

Op het doek ontdek ik wat er schilderend en tekenend aan het licht wil komen

Spontaan vanuit de flow startend in haar atelier volgt een proces van experimenteren, laag op laag, verwonderen, soms door de chaos heen, zoekend naar de essentie. Durven loslaten wat je wilt behouden, kijken, aarzelen, keuzes maken en sturing geven.

Ank haar schilderijen kennen vaak veel kleurnuances,  kunnen verstild zijn, maar ook krachtig van kleur, abstract, transparant en gelaagd.

Ze wordt geinspireerd door de natuur met haar kleuren, lijnen en structuren en de foto’s die ze daarvan maakt. Daarnaast vindt ze inspiratie in literatuur, innerlijke beelden en poezie.

Ank tekent en schildert al jaren en heeft les gehad van diverse gerenommeerde kunstenaars, langzamerhand heeft ze haar eigen stijl  ontwikkeld, waarbij leren centraal blijft staan.

Haar materiaal gebruik, zoals olieverf, acrylverf, vulmiddelen, inkt, krijt, houtskool, potlood versterken de diversiteit in haar werk. Behalve schilderijen maakt ze ook spontane abstracte tekeningen en werkt ze op plexiglas.


5  t/m 28 november 2020

Patricia Achenbach  

 

Door de bomen - lucht / 2019 / gemengde techniek / 47 x 61,5 cm

 

Bron nummer 3 in E-Flat Major, Op. 55 "Eroica": I. Allegro con brio / 2020 / gemengde techniek met aquarel, monoprint, potlood / glasmaat 50x70 cm; werk 25 X 36 cm

 

In haar werk wordt Patricia geïnspireerd door reeksen en series en door de verschillen en verbanden tussen allerhande zaken. Denk hierbij aan ogenschijnlijk vanzelfsprekende dingen in het leven zoals het alfabet, getallen of bijvoorbeeld de vier seizoenen. De natuur is een blijvende inspiratiebron. Het werk van Patricia Achenbach bevat verwijzingen naar de schoonheid van en naar de liefde in het alledaagse. Inspiratie haalt Patricia ook uit diverse ontmoetingen en gesprekken met mensen.

Patricia begint met één gegeven, waarop zij tal van varianten bedenkt. Dat gegeven kan een woord zijn of een zin of een beeld dat zij opslaat uit haar omgeving. Een woord, een detail kan genoeg zijn om een hele wereld te creëren. Vroeg of laat lukt het om die wereld zichtbaar en tastbaar te maken. Aan ieder werk ligt een idee ten grondslag.

Patricia werkt door totdat dit idee naar wens is uitgevoerd. Ondanks dat er een aantal vastliggende waarden zijn in haar werk zijn de uitkomsten door voortschrijdende inzichten altijd verrassend ook voor Patricia zelf.

 

Dinie de Kreek

 

Ghost towns / 2020 / zwart-wit fotografie / 30 x 30 cm

 

Ghost towns / 2020 / zwart-wit fotografie / bevestigd op beukenhout / 19 x 15 x 4,5 cm

 

Covid 19 Pandemic

 

Een documentaire serie die gaat over de Covid 19 Pandemic

Ik werk graag seriematig en probeer zo een verhaal van foto’s op te bouwen tot een geheel.

De beelden van deze serie zijn samengesteld uit meerdere foto’s. Ik heb bewust gekozen voor zwart wit foto’s omdat dit een dramatiek weergeeft die door veel mensen ook zo is ervaren.

De presentatie van de foto’s verbeeldt een bizarre wandeling door de meest stille straten van twee wereldsteden. Gekozen vanwege de eerste Covid 19 uitbraak in Italië en die ook terechtkwam in de Verenigde Staten…

 

Marjoleine Maessen

 

Verborgen rust / acryl op doek / 80 x 120 cm

 

Oriental Lady / 2020 / mixed Media / 40 x 50 cm

 

Schilderen is voor mij op weg gaan en ontdekken wat er zich ontvouwt op het doek in kleur en vorm. Vooral in mijn abstracte werk kom ik dit tegen. Het proces is altijd spannend, maar geeft ook spanning!

Voor mij is schilderen dan ook een ontdekkingsreis naar mezelf: hoeveel laat ik zien van mezelf en durf ik los te laten? Zonder oordeel proberen te zijn, vooral het ontstaan van een schilderij als belangrijk zien, meer nog als het resultaat…..  

Een kunstzinnige én persoonlijke ontwikkeling, die elkaar beïnvloeden en onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De selectie van schilderijen op deze website is een weerspiegeling van deze ontwikkeling.


10 september t/m 1 november 2020

Cor Lap

Cor Lap werkend aan: My brooch / 2020 / oil on linen / 120 x 130 cm

 

Warm and tender / oil on board / 130 x 100 cm

 

"Iedereen is kleurrijk"

 

Typisch, warm en menselijk, Cor Lap’s werk vangt esthetisch de zeggenschap van de onderwerpen. Als portretschilder is Cor een kritische observator en een inlevende intermediair tussen de onderwerpen die hij portretteert. Hij zoekt naar de essentie van de mensen die hij schildert en versterkt dat door zijn stijl van schilderen. We worden de afbeelding ingetrokken door de details, lichtval en de warmte. We krijgen bewondering voor het onderwerp. Door zijn vakmanschap bouwt hij, d.m.v. transparante lagen olieverf, zijn onderwerpen op tot een spannend kleurenspel. 

Als autodidact heeft Cor zijn eigen stijl en werkwijze ontwikkeld en zoekt hij in elk schilderij naar materiaaluitdrukking en details die uiteindelijk leiden naar de schoonheid als geheel. Hij exposeert zowel in binnen- als buitenland.

 

Zijn forse schilderijen typeren zich door het gebruik van krachtige kleuren. Het ondersteunt de zeggingskracht van de geportretteerden. Soms is dat het kwetsbare, soms is dat de trots. Ook de buitenkant laat zien wie ze zijn of willen zijn.

In zijn sur-realistische schilderijen vertellen combinaties en details een verhaal over de geportreteede persoon, zonder dat je ze kent of herkent.

Sterren op het doek

"Ik heb voor het televisieprogramma ‘Sterren op het doek’ artiest Waylon mogen portretteren. Een fantastische ervaring met een mooi eindresultaat voor mij. Hij heeft mijn doek als winnaar gekozen". 

 


23 juli t/m 6 september 2020

Dorien Plaat

Transman / 2020 / acryl op doek / 120 x 80 cm

 

'De ogen kijken je aan'

 

In mijn werk zoek ik naar puurheid , geen grote gebaren geen gekunsteldheid, grofheid, karikatuur. Ik zoek het moment waarin de persoon zichzelf eigenlijk probeert te verbergen maar  zich toch  laat zien, zijn kwetsbaarheid toont in heel kleine ‘gebaren’. Niet helemaal naakt of tot het bot maar op het randje van het toelaatbare. Wie zijn toelaatbare?

'De beeldentaal van Dorien is glashelder en zeer indringend. Je kunt niet wegkijken, je kunt er niet omheen. De figuren op haar doeken nemen geen genoegen met oppervlakkige beschouwing. Ze lijken te zeggen, kijk maar, hier ben ik, ik nodig  je uit naar mij te kijken, in al mijn naaktheid, in al mijn kwetsbaarheid. Nee niet weglopen, kijk nou even naar me. In een keiharde wereld, waarin soms de buitenkant het belangrijkst lijkt, het uiterlijk vertoon, lijken de schilderijen van Dorien Plaat tegen ons te zeggen, non-verbaal: mijn buitenkant is flinterdun, je mag naar binnen kijken, kijk eens hoe mooi ik ben, nee niet ‘mooi’ in context van een vergankelijk fysiek schoonheidsideaal, maar een soort ‘mooi’ met eeuwigheidswaarde, authenticiteit en dus kwetsbaarheid’ De figuren van Dorien laten zich zien in totale kwetsbaarheid, ze zijn daardoor echter niet zwak maar sterk, juist omdat ze vrede hebben gesloten met hun kwetsbaarheid, van hun kwetsbaarheid houden, er zelfs trots op zijn. Als dat geen mooie boodschap is voor de wereld waarin we leven dan weet ik het niet meer. Wie niet ontroerd wordt door deze kunst, heeft niet goed gekeken, of niet naar de schilderijen, of niet naar zichzelf."

 

FRANS ELLENBROEK,  

Bioloog directeur natuurmuseum Brabant en kunstenaar

20 september 2008

 


vanaf 29 mei t/m 18 juli 2020

Maria Kuiken 

'Untitled' / 2020 acryl op doek 100 x 100 cm

 

‘Stilte is zo accuraat’ (Rothko)

 

Maria Kuiken kunstenaar en wetenschapper. Ze laat haar beeld al schilderend ontstaan. Het beginpunt is vaak concreet. Het kan een landschap zijn, een object of een bloem. Met haar onderzoekende geest gaat ze daarna de diepte in. Het concrete thema verdwijnt en het niet zichtbare en onbekende krijgt steeds meer vorm. Het is een geconcentreerd proces van creëren en van denken.

Maria schildert ruimte. Wat je ziet is wat je ziet.